Jaka powinna być właściwa strategia przy ekspansji do USA
Dominik Dymecki | Posted on |
Odpowiednia strategia ekspansji zagranicznej
Twoja firma musi mieć opracowany plan, zgodnie z którym będzie realizować proces wejścia na rynek amerykański. Możliwości jest kilka, a wybór odpowiedniej to proces, w którym bierzemy pod uwagę szczegółowe informacje na temat Twojej firmy, produktu, obecnych systemów sprzedaży, możliwości finansowych i organizacyjnych.
- Eksport pośredni
Polega na znalezieniu w USA partnera, który będzie sprzedawał Twoje produkty na terenie Stanów. Zazwyczaj realizuje się poprzez nawiązanie kontaktów online lub poprzez udział w targach na terenie USA.
- Eksport bezpośredni
Polega na pominięciu pośrednika i prowadzeniu eksportu do odbiorców końcowych w USA, np. sieci handlowych. Wymaga większego zaangażowania oraz kompetencji osób znających się na handlu zagranicznym.
- White label
Polega na znalezieniu w USA firm, które sprzedają podobne produkty i zaoferowaniu im produkcji pod ich marką.
- Licencja
Polega na udzieleniu partnerowi amerykańskiemu licencji na sprzedaż wyrobu opartego o unikalny, opatentowany know-how. Wymaga posiadania unikalnego rozwiązania.
- Pozyskanie dystrybutora w USA
Polega na zawarciu umowy z firmą dystrybuującą produkty na terenie USA. Dystrybutorem może być właściciel sieci sprzedaży (np. sieci marketów budowlanych), lub firma zaopatrująca sklepy różnych sieci.
- Pozyskanie agenta w USA
- Partnerstwo
Polega na utworzeniu w USA spółki w joint-venture z amerykańskim partnerem. Polska firma wnosi do niej kapitał, oraz zasoby produktowe i know-how, a amerykański partner swoje doświadczenie, relacje na rynku oraz operacyjne kierowanie firmą.
- Utworzenie oddziału w USA
Polega na faktycznym uruchomieniu w USA biura (przedstawicielstwa) zajmującego się kompleksowo sprzedażą produktów na rynek USA. Amerykańska filia realizuje zadania marketingowe i sprzedażowe, a także nadzoruje magazynowanie, logistykę, itp.
- Przejęcie amerykańskiej firmy
Polega na przejęciu (kupnie) amerykańskiej firmy z tej samej branży i prowadzenie działalności w USA pod jej szyldem. Pozwala na wykorzystanie istniejącej już na rynku marki, a także jej doświadczonych pracowników, posiadanych relacji biznesowych, kanałów dystrybucji. itp. Do zasobów firmy amerykańskiej dodaje się zalety polskiej firmy, np. poszerzając asortyment o produkty wytwarzane w Polsce lub przeniesienie produkcji do Polski.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.